O jednom hrade, 29.-31.5. 2009

Toto je krátka fotoreportáž z výletu na Lietavský hrad. Jej cieľom je spropagovať túto pamiatku a navnadiť prípadných záujemcov, ktorí by sem chceli prísť niekedy zamakať a vypomôcť tak Združeniu na záchránu Lietavského hradu pri konzervovaní muriva hradieb a iných prácach okolo. Špeciálne tieto riadky venujem sráčom, ktorí nadávajú na to, ako sa nám naše slovenské pamiatky rozpadávajú a ako ide v tejto krajine všetko do sračiek, no pritom nie sú ochotní spraviť ani hovno preto, aby to bolo inak.
.. Lietava ..

Musím sa priznať, že som tiež mal plnú hubu rečí o dobrovoľnom vypomáhaní pri záchrane hradov na Slovensku, no jediný, na ktorom som reálne robil, bola zatiaľ Likava. Aj preto som sa rozhodol navštíviť Lietavu, zrúcaninu hradu, ktorá sa nachádza 13 km južne od Žiliny a spojiť príjemné s užitočným – veď cez víkend sa tu konal piaty ročník hradných slávností.

S kamošom Janom, ktorý má na Lietave už dačo odmakané, som sa mal stretnúť v Žiline v piatok resp. v sobotu o netradičnej jednej hodine v noci, keďže on sem cestoval z Prahy. S Janovým bratom sme museli do príchodu českého autobusu zabíjať čas v šenku pri pive a konzumovaním klobás na autobusovej stanici. Keď Jano dorazil, náš plán prejsť sa pešo do Majera – dedinky pod Lietavou – sme v momente poslali ta-tam a pálili sme na prvý taxík. Vonku totiž vládlo mimoriadne nevľúdne daždivé počasie, do ktorého by som ani politika nevyhnal.

Z Majera sme šľapali asi 20 minút na lúku pod hradom, kde už mali byť postavené nejaké prístrešky, kde by sme sa hádam ako-tak v suchu mohli vyspať. Keď sme dorazili na miesto, čo bolo niekedy pred pol treťou v noci, našli sme tu týpka v pršiplášti s pílou v ruke a ešte jedného staršieho pána, ako tu šialene makajú v hustom daždi. Dozvedeli sme sa, že areál na slávnosti pripravuje jediný týpek – Ľubo a jeho oco už sedem dní v kuse a dnes asi nebudú spať, lebo do zajtra nestíhajú.

.. Ľubo – tvrdý bojovník ..
Nuž, tu by som sa rád zastavil a povedal: klobúk dole pred Ľubom, na všetko sám, týždeň na tom makal a vôbec sa netváril zdrvene. Usmieval sa spopod pršiplášťa, sem tam si uhol z boriny a robil si ďalej svoje. Bez takýchto nadšencov by tento svet neprinášal ľuďom už asi nič zaujímavé. Mali by sme akcie typu penová disco show, Rytmus Bengoro, intelektuálne debaty pod neónkami a trápne filmy v kine v Auparku. Vždy sa musí nájsť dakto, kto to „potiahne“ pre ostatných a spraví riadnu akciu.
Či treba Ľubovi pomôcť sme sa po našom príchode veru nemuseli dvakrát pýtať. Dostali sme za úlohu zbúchať dva stoly, na ktorých sa na druhý deň mala podávať hostina pre účinkujúcich na slávnostiach.
Musel som si veru dať dve facky a pretočiť si v mozgu budíky o pár hodín naspäť. Veď v Žiline sme básnili o tom, ako dobre sa vychrápeme. Bol som totiž unavený ešte z predošlého dňa, po koštovke novej kolekcie vín u kamoša, čo robí vo vinárni, uf. Chalani ešte k tomu ku práci vytiahli fľašku boriny, ktorej som sa však v tej situácii stránil ako čert svätenej vody, aby som vydržal stáť na nohách. Dali sme sa teda do toho, zbíjali sme, zbúchavali, ale ja som predsa len o pol piatej odkvecol a zložil sa do spacáka pod vojenský poľný stan, ktorý tu bol našťastie rozložený.

.. výroba stolov – rovné teda dva razy neboli, ale aspoň boli ..

Chalani potiahli o hodinku dlhšie. Pospali sme si asi 3 hodiny, takže sme sa ráno na všeobecný ruch rôznych stánkarov, rytierov a iných účastníkov akcie prebudili v stave požmochlaných ponožiek. Ľubo – organizátor a všetko ostatné v jednej osobe – hneď z rána pokračoval v prípravách, spal asi hodinu – a to ho ešte čakalo celodenné moderovanie programu slávností.

.. ráno, ráno, ránečko, nevychodí slniečko (ale to len zatiaľ) ..
.. dokončovacie práce ..

My sme sa vybrali hore kopcom priamo na hrad, kde sme opiekli klobásy, vypili pár pív a zapojili sa do prác okolo hradieb. Našou úlohou bolo vykopávať šutre, čo v minulosti popadali z hradieb, lebo tie sa používajú na ich ďalšiu rekonštrukciu.

.. pracanti ..
.. pohľad z hradu ..
.. hradná latrína v stredovekom štýle nad riadne strmým zrázom,
výkaly prekonávajú niekoľkometrovú trajektóriu ..
.. eau de toilette – alebo – napi sa a hybaj ! ..
.. toto žriebätko chcelo zožrať stan ..
.. zrúcanina hradu Lietava ..
.. výhľad z hradu – v pozadí Žilina ..
Podvečer sme sa presunuli naspäť pod hrad, kde už fičala zábava v podobe programu rôznych sokoliarov, rytierov a iných krajných trampov. Bojovalo sa proti husitom a husiti, teda husitky, sa aj popravovali. Popravy sa najviac páčili, ako ináč, ďeťom. Kedže kat bol sympaťák, pozvali sme ho neskôr na dve borovice.
.. husita non grata ..
.. husitka taktiež ..
.. kat si s ňou poradil ..
.. no a za taký výkon .. fúha idem mrknúť do skrine či nemám krvavú flisku ..
Na pódiu vystúpila aj kapelka Vrbovské vŕby, tak som sa hneď frontmana spýtal, či nepozná Vrbovských víťazov, čo hrajú na tie hajzlové trubice. On ma poučil, že to on tam hráva na tie trubice a aj ich všetky vyrába – tak si vravím – čo už kámo, nie si až taká hviezda, nemôže ťa poznať každý.
.. vrbovské vŕby ..
Do večera sa objavili aj známi z Blavy a tak sme si dali nejakú tú medovinu a borovičku, no a zvyšok podľa tradičného scenára… Večer bola pre účinkujúcich a pomocníkov pripravená riadna hostina – pečené prasa, pstruhy, kuratá – riadne sme sa napráskali a zvyšky sme hádzali ako na správnej stredovekej hostine pod stôl. Horší bol už potom nočný návrat hore na hrad, v riadnom daždi a v blate tmavým lesom, keď z celej partie mal čelovku len jeden človek…no prišli sme.
.. kamoši na výlete ..
.. zem naša slovenská, navždy s tebou ..
.. večerná ohňová šou ..

Každopádne vydarená akcia. A v prekrásnom prostredí kopcov a rozľahlých lúk južne od Žiliny. Stojí to za to, ísť sa tam pozrieť.

A to najpodstatnejšie – kto by mal záujem pomôcť dakedy na tomto hrade, všetky infošky nájdete na tejto stránke, maká sa takmer po celý rok.

Horám a hradom a trampom a vandrákom zdar!

Reklamy
This entry was posted in zo stredného Slovenska and tagged . Bookmark the permalink.